Bergborna räds trafikkaos

Stjärnorpsvägen smalnas av och får en busshållplats. Kommunen tror att trafiken kommer att flyta på. Det tror inte boende i området. –Det är helt vansinnigt att strypa en så stor väg, säger Sven-Arne Hallberg, boende i området.

Foto: Åke Karlsson

Linköping2014-10-28 06:05

På onsdag morgon är ombyggnaden av Stjärnorpsvägen i Berg redo för trafikpåsläpp. Efter en tids nedsatt framkomlighet är det tänkt att trafiken åter ska flyta på, men boende i området befarar motsatsen. I höjd med Hagvägen har nämligen genomfartsleden smalnats av och gjorts enfilig. Där vägen är som smalast ligger nu en busshållplats, vilket innebär att bilisterna får vänta medan resenärerna kliver av och på bussen.

Enligt Ulf Johansson Lorin, chef på stadsmiljöenheten vid Linköpings kommun, är den så kallade timglaslösningen till för att ge kollektivtrafiken företräde och på så sätt göra den mer attraktiv.

Dessutom väntas de lägre hastigheterna göra vägen säkrare.

Sven-Arne Hallberg, boende i området, är inte tillfreds med åtgärden.

– Det kommer att bli kaos i trafiken, konstaterar han. Redan i nuläget är bilköerna genom samhället nog så långa i rusningstrafiken. Att göra vägen mindre framkomlig skulle inte göra situationen bättre. Om det blir köbildning så kommer ju inte heller bussarna fram. Man kan ju tänka sig hur illa det blir i sommar när kanalbron öppnas stup i ett. Dessutom kan det väl knappast vara trafiksäkert att tvinga bussresenärerna att korsa vägen för att nå hållplatsen.

Ica-handlare Johan Karlsson är inte heller nöjd med hållplatsens nya placering.

– Redan under ombyggnaden har jag sett bilköerna sträcka sig hela vägen bort till min butik och blockera infarten. Att låta en massa bilar stå och köa kan inte vara så värst bra för miljön. I värsta fall kan det sluta med att folk väljer att åka igenom det intilliggande villaområdet för att undvika flaskhalsen. Dessutom räds jag att bilisterna ska bli frustrerade över att vänta och försöka ta igen den tid de förlorat genom att köra snabbare när trafiken väl släpps på. Vill man få folk att köra försiktigare så måste det finnas bättre sätt, säger han.

Ulf Johansson Lorin, chef på stadsmiljöenheten vid Linköpings kommun, tror inte att man behöver oroa sig.

– Liknande konstruktioner finns redan på ett fyrtiotal andra platser i kommunen, konstaterar han. Vi har räknat på trafiken och kommit fram till att det borde fungera bra även i Berg. Vi kommer naturligtvis att följa utvecklingen på nära håll när trafiken väl släppts på eftersom vi inte vill riskera framkomligheten. Under ombyggnaden har vi inte märkt av några större problem, men om det visar sig att det inte fungerar när trafiken väl släpps på så får vi helt enkelt ompröva beslutet. Vi är inte sämre än att vi kan tänka om.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!