– Månadskostnaden skulle ha blivit ungefär densamma om jag hade köpt bil. Jag hade pengar till kontantinsats men hade behövt låna resten, säger Jennifer.
2 600 kronor per månad kostar hennes fabriksnya Seat Leon och då får hon köra högst 1 500 mil per år. Service och vinterdäck ingår, men inte skatt och försäkring.
– Det blev lite dyrare för jag ville ha en del specialutrustning: sportstolar, led-strålkastare och ett bra ljudsystem. Och så är det automat – jag kör mest i stan och då är det bekvämt.
Kontraktet binder Jennifer i tre år.
– Hade jag tagit lån hade jag varit bunden vid det i sju år. Då är det roligare att leasa och byta ofta. Om tre år kan jag lämna in den här bilen och hämta en ny – eller köpa loss den om jag är väldigt nöjd med den.
Privatleasing har blivit ett populärt sätt att skaffa bil, framför allt bland yngre människor. Dels har unga svårare att skaffa fram pengar till ett köp, dels har de ofta en lite annorlunda inställning till ägandet.
– Det har ingen betydelse för mig om jag äger bilen eller inte, jag vill bara ha en bil att åka i. En bil som jag gillar och är nöjd med, säger Jennifer.
Att hålla sig inom 1 500 mil om året bör inte heller bli något problem, tror hon.
– Min pojkvän äger en bil och ska vi långa sträckor så tar vi den.
Seat är ett av de bilmärken där återförsäljarna satsar mest på privatleasing. Endast tre av tio nya Seat Leon, som Jennifer valt, säljs – resten leasas ut. I Linköping är Seats leasingandel ännu högre.