Farligaste korsningen äntligen ombyggd

En av Linköpings farligaste korsningar är ombyggd – efter mer än 20 år.

I den ombyggda korsningen kommer bilarna mycket längre fram och ser cyklarna mycket längre bort än tidigare. Tidigare var bilarnas motorhuv ute i cykelbanan innan föraren kunde se om det kom någon trafik.

I den ombyggda korsningen kommer bilarna mycket längre fram och ser cyklarna mycket längre bort än tidigare. Tidigare var bilarnas motorhuv ute i cykelbanan innan föraren kunde se om det kom någon trafik.

Foto: Johnny Gustavsson

Linköping2019-07-18 07:00

Utfarten från Barhäll, en av Linköpings mest olycksdrabbade korsningar, har varit en fråga som stötts och blötts sedan 1990-talet. Under 2000-talet fanns det löfte om att bygga en planskild korsning för cyklister i korsningen av Industrigatan och Grenadjärgatan, ett löfte som försvann med alliansstyret. 2016 lämnade Barhällsborna in 400 namnunderskrifter till kommunen, då hade det skett elva olyckor på fem år. 2019 har utfarten äntligen byggts om och gjorts säkrare.

– Kommunen fick statliga bidrag för att göra de nya cykellederna, annars tror jag inte att det hade hänt, säger Rolf Eklund sekreterare i Barhälls egnahemsförening.

Förutom att det tagit på tok för lång tid, och skett allt för många olyckor under tiden, så är Rolf bara positiv till resultatet.

– Nu har de tryckt ut cykelbanan och bilisterna kommer längre fram. Det gör att man får en siktsträcka som är jättebra.

Satsningen på cykel och gångstråket utanför Barhäll är en del i satsningen på nya cykellänkar från Linköpings ytterområden till stadskärnan. 50 procent av kostnaden betalas av statliga medel. Även korsningen Grenadjärgatan och Industrigatan kommer att rustas upp.

Nu går arbetet vidare med att bygga bort fler farliga platser. Men någon specifik lista på farliga korsningar finns inte.

– Det vi jobbar utifrån är olycksstatistik som rapporteras in där vi letar efter platser som sticker ut och där det sker onormalt mycket olyckor. Flest olyckor sker i innerstaden och där är det svårt att göra något då det redan är ganska trångt, säger Jakob Olingdal trafikingenjör på Linköpings kommun.

Cykelbanan är mycket längre ut och de gående är längst in mot utfarten. Nu är sikten jättebra, berättar Rolf Eklund sekreterare i Barhälls egnahemsförening.
Cykelbanan är mycket längre ut och de gående är längst in mot utfarten. Nu är sikten jättebra, berättar Rolf Eklund sekreterare i Barhälls egnahemsförening.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!