Linköping drar sig ur tågsamarbete

Linköpings kommun överger samarbetet i Infrastrukturkansliet och utvecklingen av Stångådalsbanan.

"Jag tycker det är arrogant att bara se till Linköpings bästa", säger oppositionsrådet Lars Karlsson (L).

"Jag tycker det är arrogant att bara se till Linköpings bästa", säger oppositionsrådet Lars Karlsson (L).

Foto: Torbjörn Lindqvist

KINDA2017-09-20 11:28

Beslutet togs nyligen av kommunstyrelsen i Linköping som hellre vill lägga politiskt krut på den blivande Ostlänken.

I förlängningen innebär det även utveckling av Götalandsbanan (Göteborg-Jönköping-Linköping-Stockholm) och Europakorridoren (Stockholm-Hamburg).

Majoriteten (S, MP, L) anser därför att det är kontraproduktivt att samtidigt vara aktiv medlem i Infrastrukturkansliet som bedriver lobbyarbete för modernisering av bland annat Stångådalsbanan.

Lars Karlsson (L), oppositionsråd i Kinda är besviken.

– Jag tycker det är arrogant att bara se till Linköpings bästa. Linköping vill växa till 200 000 invånare. Då krävs en utveckling söderut där Stångådalsbanan är ett nav. Nu hindras den utvecklingen.

Kindamajoritetens Lena Käcker Johansson (KD) är inne på samma linje.

– Linköping är målet för många resenärer på Stångådalsbanan. Därför är det tråkigt att kommunen inte vill vara i samarbetet längre. Särskilt nu när vi är inne i ett avgörande skede. Det skickar dåliga signaler.

Enligt P4 Östergötland reserverade sig Sara Skyttedal, kristdemokrat i kommunstyrelsen i Linköping, mot beslutet.

– Jag tror att man har lite av ett storstadskomplex och inte förstår att vi måste också se till att stärka landsbygden för att se till att både regionen ska fungera – men också att Linköping ska stärkas som stad.

Infrastrukturkansliet startades 2010 och består i fortsättningen av medlemskommunerna Kinda, Vimmerby, Hultsfred, Högsby, Oskarshamn, Mönsterås och Kalmar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!