Hållplatsinfo brister på tätortsbussar

Östgötatrafiken har problem med sin utrustning vad det gäller röst- och textinformation på bussar.

Resenär. Hans Skogsfors har fört statistik över icke-fungerande hållplatsinformation.

Resenär. Hans Skogsfors har fört statistik över icke-fungerande hållplatsinformation.

Foto: Anders Törnström

Motala2016-11-09 11:30

En som uppmärksammat problemet är Hans Skogsfors. Han har kontaktat Östgötatrafiken angående problematiken och fick för snart ett år sedan svaret att man jobbar med en upprustning och att äldre utrustning kommer att bytas ut. Han tycker för övrigt att bussnätet i Motala tätort är väl utbyggt och fungerar bra. Men vad som fungerar sämre är röst- och textinformationen i bussarna.

Svårt att höra

Problemet består i att många skärmar inte visar någon text om hållplatserna eller att texten försvinner på vissa sträckor. Röstinformationen är oftast alltför svag eller upphör på vissa sträckor. Informationen kommer dessutom ibland för sent innan nästa hållplats.

– Nu har det gått snart ett år men tyvärr kan jag konstatera att problemen istället blivit betydligt större, säger Hans Skogsfors. Det är svårt att förstå varför röst- och textinformationen inte är tidsmässigt koordinerade.

Inte bara i Motala

Att man har problem med detta inom Östgötatrafiken bekräftas av Mattias Näsström, trafikoperativ chef.

– Det fungerar inte så bra som vi vill att det ska fungera. Vi känner till att problemet finns och jobbar på det. Det är två system som inte fungerar speciellt bra var för sig och inte heller tillsammans. Det är flera leverantörer till exempelvis mjukvara och hårdvara som gör problemet komplext och vi jobbar alla intensivt med att få ordning på det. Vi har problem med detta i hela Östergötland, både på bussar och spårvagnar, säger Mattias Näsström.

Grundlig

Hans Skogsfors har en flerårig erfarenhet av arbetspendling med både buss och tåg i Stockholmsområdet. Han har gått grundligt tillväga när det gäller bussresandet i sin nya bostadsort Motala och har från och med september månad fört statistik under sina resor.

Under september månad var det drygt 50 procent av resorna där bildskärmen inte fungerade alls eller bara under en del av resan. Röstinformationen fungerade inte alls eller bara under del av resan i cirka 30 procent.

Dålig investering

I oktober fungerade inte bildskärmarna tillfredsställande på någon resa. Röstinformationen hade påtagligt försämrats och fungerade inte till cirka 85 procent.

Hans Skogsfors menar att för resenärer med nedsatt hörsel eller syn försvåras bussresandet påtagligt.

– Utrustningen med hållplatsinformation måste rimligtvis ha kostat en hel del och det är beklagligt att Östgötatrafiken och resenärerna får så dålig nytta av denna investering.

– Vi vill komma tillrätta med problematiken snarast, det stryker Mattias Näsström på Östgötatrafiken under, men vågar inte säga när detta kan bli möjligt.

Problem. Ötgötatrafiken har problem med sin hållplatsinformation.
Problem. Ötgötatrafiken har problem med sin hållplatsinformation.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om