Det är ökad efterfrågan som ligger bakom. Tio världsledande bilmärken har visat intresse för Impact Coatings beläggning i bränsleceller till elbilar som nu testas. Många gör i dag bedömningen att det är just bränsleceller – ett slags batterier – som kommer att bli förhärskande när framtidens generationer av elbilar rullar. Impact Coatings är en avknoppning från Linköpings universitet. De tillverkar maskiner som med hjälp av en egenutvecklad teknik gör ytbeläggningar på olika material. Exempelvis bränsleceller, billjusreflektorer och elektriska kontakter.
Företaget har i dag ett tjugotal anställda. Tillträdande vd:n och medgrundaren Henrik Ljungcrantz uppger att man nu är i en positiv fas.
– Nu tar det fart. Vi går på knäna och vi behöver nyanställa. Eftersom vi växer måste vi göra våra avdelningar mer självgående med en stabil ledningsgrupp. Vi behöver industriellt kunnig personal, konstruktörer, tekniker, en logistikansvarig, en internationell säljare mot bilindustrin och projektledare, säger Ljungcrantz.
Samtidigt förändrar man alltså i toppen – igen. Ljungcrantz går tillbaka som vd. För cirka ett år sedan tillsatte företaget tidigare styrelseledamoten Göran Felldin som vd. Han stiger nu åt sidan. Och en av grundarna, Torsten Rosell, lämnar verksamheten.
– Att Torsten slutar är en följd av att vi nu närmar oss ett produktionsstadium och vi kommer lite längre ifrån innovationsdelen. Först hade vi tänkt att Göran skulle vara vår vd och ekonomichef samt rapportera till aktiemarknaden. Jag och Torsten skulle leda två divisioner i företaget. Men när Torsten slutade kände Göran själv att han inte behövde vara vd över en chef. Han kommer nu att arbeta på konsultbasis med marknadsföring.
Hur ser aktieägarna på omsättningen i toppen?
– De är pålästa om företaget, och väldigt uthålliga. Vi har ju trots allt funnits på börsen sedan 2004. Vi har fått frågor om förändringarna i ledningen. Men dem har vi kunnat förklara, anser Henrik Ljungcrantz.
Bolaget beskriver orderingången under fjärde kvartalet 2016 som god och uppger att orderstocken nu är historiskt hög. Den överstiger 10 beläggningssystem, varav sju ska levereras i år.
– Intresset från den europeiska och den asiatiska marknaden ökar starkt. Det är kombinationen av miljövänlig, kompakt och kostnadseffektiv produktionsteknologi för vakuumbeläggningar som efterfrågas. Samtidigt ökar behovet av beläggningssystem till bränslecellsplattor snabbare än planerat, säger Ljungcrantz.
Även om tio världsledande bilföretag testar Impact Coatings beläggningssystem till bränsleceller så betyder det inte att de köper systemet från Linköping.
– Det finns konkurrenter men vi räknar med att få avtal med några av tillverkarna när de börjar att linjeproducera bilar med bränsleceller. De måste göra långtidstester. Och att vi finns med i testfasen hos så många bilmärken betyder att vi har goda förutsättningar, säger Henrik Ljungcrantz.