Colonial Rooms
Skulpturer, målningar och mönster
Pågår till 5 oktober
Konsthallen Passagen öppnar höstsäsongen med en sensation – en utställning med en i Östergötland verksam konstnär men samtidigt tidigare helt okänd för östgötarna. Det är Camilla Akraka från Boxholm, som visar sin utställning Colonial Rooms, bestående av skulpturer, målningar och mönster. Men Camilla Akraka är ingen duvunge inom konsten. Hon har utbildat sig på Konsthögskolan i Stockholm och ställt ut på landets främsta gallerier.
På utställningen på Passagen arbetar hon på temat det koloniala arvet, som lever hos många med afrikanska rötter och med dubbel etnicitet. Det tar sig uttryck i rörelsen hos djur som pantrar men också fabeldjur, vilka återfinns i de mönster som man möter på tapeter men också i hennes målningar. Glidningarna mellan skulptur, mönster och måleri med samma djur bryter ned motsättningar mellan det dekorativa och det konstnärliga. Det skapar en symbios.
Jag kan inte undgå att associera mönstren med de stiliga västafrikanska tygerna med sina komplicerade och gåtfulla mönster som kvinnorna bär med stolthet i sina dräkter. På sätt och vis flyttar Camilla Akraka den afrikanska vardagen in i konsthallens scenrum.
På egendomliga möbler med höga gracila svarvade ben huserar de väldiga pantrarna som kraftfulla skulpturer. Kraften hos djuren kan ingen ta miste på, men i nästa ögonblick finns de i mönstren smygande men bundna till rapporterna. Det blir mycket stiligt och mycket tveeggat.
Målning eller tapet?. Själv säger Camilla Akraka att det blir en kamp dem emellan, utan slut, och menar att det estetiskt dekorativa är behagligt men att verkligheten alltid tränger sig på. Det visar en målning utan titel, där mönstren finns men också ett fragment av en elefant, en svan och i ett mönster lever djuren sitt eget liv, en mångfald av fåglar och fantasidjur. De bildar ett filmklipp av hot accentuerad av den svarta svanen som dödssymbol. Sådana mönster når en konstnärlig höjd med ett innehåll som är långt från dekoration.
I några självporträtt blir den koloniala bilden tydlig som i målningen "Mistress unknown", där hon står i en västerländsk dräkt från sekelskiftet 1900 men med ett mönster av afrikanska utmärglade skelettdjur. Tveksam etnicitet utstrålar målningen och ger nyckeln till hela utställningen.
Det är en utställning som illustrerar den aktuella valkampanjens invandrarpolitik ur ett fördjupat perspektiv, där det inte gäller pengar och produktion utan människans kamp för att hitta sig själv i en ny annorlunda värld. Camilla Akraka har vidrört ett känsligt ämne.