Melodier värda att döda för

CCCC Darkest Hour

Konsert2014-12-03 08:45

L’Orient, Linköping

2 december

Att tisdagar inte är den bästa av konsertdagar är ett faktum vi får ha överseende med. Det är trots allt melodiska dödsmetallarna Darkest Hour som står på L’Orients scen. Klubb Fyllskalle har haft en höst fylld av bra bokningar, men frågan är om inte det här är den största ändå. Amerikanarna är ute på en stor turné med Machine Head, men hinner med en avstickare till Linköping för att göra den här spelningen som förmodligen ligger en bit ifrån vad de är vana vid.

Kvällen inleddes av livedebuterande Project XY, ett Linköpingsband som gav mersmak. Viss självsäkerhet skulle nog behövas för att bandet skulle kännas också, mer än bara låta bra. Några sådana problem hade inte Trollhättans Walking With Strangers. De flyttade istället ut scenen en meter ut på golvet och körde sin frenetiska och korta spelning mitt ibland publiken istället för framför den.

Darkest Hour går ut stenhårt med ”Wasteland”. Bandet verkar inte bry sig nämnvärt om att det, för dem, är en liten spelning utan öser på för fullt och kör över allt och alla. De har en förkrossande tyngd som bara stegras för varje låt upp mot ”Doomsayer”, som är så bra att det är svårt att se vart spelningen ska kunna ta vägen efter det. Tempot dras då ned lite med ”A Paradox With Flies”. Det mest imponerande med bandet är att mitt i allt har de melodier värda att döda för.

Men med den avslutande trion låtar visar Darkest Hour att det finnns ytterligare några växlar att lägga in. Ingen har ens varit närheten att frammana samma tyngd på scen i Linköping i år, och det är inte utan att publiken är matt när Darkest Hour går av scen.

Låtlista

1. Wasteland

2. Rapture in Exile