Wow! sa konstnären från New York

Har ni sett det nya huset vid US och dess böljande fasad? Konstverket är skapat av den amerikanske konstnären Spencer Finch. I går kom han till Linköping och fick se det färdiga verket för första gången.

Konstnären Spencer Finch från New York framför sitt verk på US i Linköping.

Konstnären Spencer Finch från New York framför sitt verk på US i Linköping.

Foto: Mikael Svensson

Linköping2015-11-03 06:00

Corren hämtade upp honom och konstkonsulten Ann Magnusson vid Resecentrum och bjöd på skjuts till den inoficiella invigningen med medicinska faktultetens dekanus Johan Söderholm, sjukhusdirektören Ditte Pehrsson-Lindell och Anna-Karin Anderwall, fastighetsförvaltare på US.

Spencer Finch kliver ur bilen vid biodlarnas hus i kanten av Trädgådsföreningen. Går några steg mot den bullrande byggarbetsplatsen tvärs över gatan och ser sitt blågröna verk på fasaden. Däröver en blåblå novemberhimmel. Han hejdar sig och plockar upp sin kamera. Går fram och tillbaka, ser hur konstverket förändrar sig från olika vinklar.

– Wow, utbrister han, wow... det är så spännande att se, och att se att det faktiskt funkar.

– Det kan man inte veta, modeller och skisser är en sak, men sen måste byggjobbarna och arkitekten och glasbruket och alla på marken förstå och faktiskt också gilla den konstnärliga idén, annars går det inte att genomföra. Det var lite av ett expermient, men det funkar!

Han är nöjd. Närmast lättad. Tekniken är en så kallad hybridfasad, det vill säga det är två lager, först husväggen, sen utanfpå den en glasvägg, på båda är de böljande färgerna tryckta. De dubbla ytorna ger en 3D-effekt som ser så enkel ut nu, när man åker förbi på Lasarettsbacken.

Men arbetet startade för tre år sen. Nej, fyra, rättar sig konstkonsulten Ann Magnusson. Då fick hon uppdraget att ta fram en konstnärlig gestaltning på det nya huset. Det var hon som "hittade" Spencer Finch. Fler inblandade: Arkitektbyrån Carlstedts, Region Östergötland som är fastighetsägaren, Medicinska fakulteten vid LiU som är hyresgästen och regionens konstansvariga Atte Öhrnell. Hon är mer än nöjd med resultatet, säger hon. Sjukhusdirektören säger spontant "det är verkligen fint" och dekanus fyller i med "väldigt maffigt".

Men hur tänkte Spencer Finch när han valde böljor i grönt, grönt, grönt, sen blått, blått och lite lila och gult. Jo, han är inspirerad av impressionisten Monet med sin trädgårdsdamm. Och av promenader vid två tidigare besök i Linköping, som han gjort för uppdraget. Särskilt längs Stångån.

– "The river", säger han i bilen, det är "the river" och solens, växternas och himmelens reflexer i vattnet som inspirerat mig.

Tänkte du också på byggnadens funktion, de medicinska undervisningslokalerna?

– Ja, jag tänker på kroppen, på att den består till största delen av vätska, på kroppens flöden. Sen ville jag också skapa en motsats till den rätlinjiga, skarpa arkitekturen, jag ville ge denna medicinska byggnad ett vänligt, mänskligt, ja roligt, utseende.

Cirka 1 miljon har konstverket kostat. Men någon titel har det inte än. Spencer Finch ville först se det i verkligheten. Så titeln återstår.

Konstnären

Spencer Finch är född 1962 i Connecticut, USA. Bor och arbetar i New York.

Arbetar med vattenfärger, foto, glas, video, skulptur och fluoroscerande ljus.

50 procent av tiden ägnar han åt egna arbeten i sin ateljé. 50 procent ägnar han åt stora projekt över hela världen. Linköping är det första i Sverige. Nästa blir nya universitetsbyggnaden i Uppsala.

Känd också för sitt verk "“Trying to remember the color of the sky on that September morning” i 11-septembermuseet i New York. Där har han handmålat 2 983 kvadratiska, små akvareller, en för varje dödsoffer i terrorattacken, som bildar en mosaikvägg i Memory hall.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!