Vanliga tanten blir synliggjord

Susanna Arwin: Skulptur, grafik

"Den svenska tanten". Skulpturer av Susanna Arwin.

Konstrecension2016-10-11 06:00

Saab Art Gallery, Terrassen Linköping

Utställningen pågår till den 23 oktober

Det var på tiden. Den svenska tantens konstnär, Susanna Arwin, ställer nu för första gången ut i Linköping. På Saab dessutom där hennes far arbetade. Hans Runessons foto från 1985 av den svenska tanten som försöker klippa till en nynazist med sin handväska skapade en uppmärksamhet utan dess like. Och inte minskade stormstyrkan när en Susanna Arwin med fotot som förlaga skapade den första lerskulpturen av samma bildidé nästan 20 år senare.

Alltnog, utställningen finns nu på plats. Vi får nöja oss med ett stort foto av den omsusade skulpturen och en liten modell. Dessutom finns ett antal mindre skulpturer från det ständigt pågående konstprojektet ”den svenska tanten”. Susanna Arwin initierade det redan 1995. Hon har också tillfogat en ny ikon: ”handväskan”. Ett antal litografier och några målningar ingår också.

Hur är då utställningen till form, idé och innehåll? Scenografiskt är den snyggt arrangerad i rummet. Men frågan är om inte själva berättelsen och idén om den svenska tanten är större än enskilda konstverk. Susanna Arwin har verkligen gjort en stor kulturinsats genom att synliggöra den vanliga tanten med basker, kappa och handväska. Närmast en modern arketyp som tidigare fått alldeles för lite positiv uppmärksamhet. I gamla pilsnerfilmer och Åsa-Nisse var hon mest en gnatig kärring. Nu hyllas hon rätteligen för första gången.

Det finns tre verk och grupper av verk som jag tycker är bäst. Den traditionella skulpturen med tanten som står lite bredbent och tittar rakt fram både enskilt och i gruppering. Den magnifikt förstorade bronshandväskan har en inneboende kraft och ett starkt uttryck. Sedan fastnar jag för serien med porlslinstanter som kreativa fynd.

Men litografierna och målningarna är lite för färgstarkt explosiva och nyckfulla som kompositioner och formexperiment. De är raka motsatsen till de ganska enkla och återhållna tantskulpturerna. Trots allt är historien större än enskildheterna, helheten förmer än sina delar, som det brukar heta i filosofiska sammanhang.

Konstnären

Susanna Arwin, född 1959 i Linköping, bosatt i Växjö.

Utbildningar 1979–2001 förberedande konstskolor, Konstskola i Florens, Visual Art i New York och glasdesign Växjö universitet.