Tarzan mer än en deffad överkropp?

Foto: Jonathan Olley

Filmrecension2016-07-13 11:51
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Betyg: 3

Legenden om Tarzan

Äventyr

Regi: David Yates

I rollerna: Alexander Skarsgård, Margot Robbie, Samuel L Jackson med flera

Visas i: Bestorp, Boxholm, Gusum, Linköping, Mjölby, Motala, Norrköping, Rimforsa, Skänninge och Söderköping

Hur tungt kan en mastodontfilm vila på en deffad överkropp? Det är frågan när Alexander Skarsgård gör storfilmsdebut som djungelns konung i ”Legenden om Tarzan” – en film som också vill berätta om något viktigt.

I månader har bilderna på Alexander Skarsgårds inoljade torso studsat runt i offentligheten. I pratshowsofforna har han fått lägga ut texten om sina tuffa diet- och träningsrutiner, och suckande pratat om längtan efter pizza och pasta.

Och visst bjuder filmen på en hel del lystna närbilder på Skarsgård, men regissören David Yates vill betydligt mer med sin film. Han placerar berättelsen om adelsmannen John Clayton, uppvuxen bland apor, i en historisk kontext som är mycket långt från de käcka äventyren med Johnny Weissmuller – i ett av kolonialismens blodigaste kapitel.

Mellan 1885 och 1908 gick nuvarande Kongo-Kinshasa under namnet ”Fristaten Kongo”. Kolonin ägdes av en enda man: Kung Leopold II av Belgien, som lyckades tillskansa sig området under förespeglingen att han skulle skydda såväl djur och natur som de stackars ur­invånarna.

I själva verket var det precis tvärtom. Leopold exploaterade friskt landets naturtillgångar och under hans terrorvälde mördades halva befolkningen, cirka tio miljoner människor.

Bedrägeriet genomskådades av afroamerikanen George Washington Williams, en präst och politiker som besökte Kongo 1889 och blev kongolesernas visselblåsare.

I filmen reser Tarzan tillsammans med Williams till Kongo. Han har levt många år som en civiliserad man i London, och följer motvilligt med som en representant för det brittiska överhuset. Men på plats i djun­geln hamnar han mitt i en komplott, och måste hitta tillbaka till djuret inom sig (det är här som skjortan åker av).

Alexander Skarsgård spelar huvudrollen med ett intensivt allvar som passar den postkoloniala analysen men som rimmar illa med själva genren. För trots att det finns en bister botten så är ”Legenden om Tarzan” en klassisk äventyrsfilm. Det svingas i lianer och slåss med apor och hånglas i hyddor.

För att få in lite humor spelar Samuel L Jackson den vördnadsbjudande Williams som en renodlad clown, full av malplacerade oneliners. Då är Margot Robbie betydligt mer uppiggande som den handlingskraftiga Jane.

Men filmen rör sig ändå sjösjukt fram och tillbaka mellan svulstig budskapsfilm och banal underhållning med mossig premiss: den vite muskelmannen som räddar de hjälplösa afrikanerna. (TT)