Komplex konst bÄde krÀver och ger

Becoming by Recalling. Att bli genom att blicka bakÄt. Konsthallen Passagen, Linköping

Curator. Susanne Ewerlöf har valt konstnĂ€rerna till utstĂ€llningen " Becoming by recalling" pĂ„ Passagen. Foto: Åke Karlsson

Curator. Susanne Ewerlöf har valt konstnĂ€rerna till utstĂ€llningen " Becoming by recalling" pĂ„ Passagen. Foto: Åke Karlsson

Foto: Åke Karlsson

Konstrecension2015-05-26 14:03

KonstnĂ€rer: Roxy Farhat, Silje Figenshou Thorensen, Carola Grahn, Sasha Huber, Sofia Hultin, Ingela Ihrman, Martin Karlsson Tebus, David Larsson, Elin Magnusson, Mykola Rydnyi, This is Sweden, Mattias Åkesson.

Curator: Susanne Ewerlöf

UtstĂ€llningen pĂ„gĂ„r 23 maj – 9 augusti

Passagens stora sommarutstÀllning Àr en komplex och avancerad utstÀllning. Den handlar om kulturarv, minne och identitet. Hur pÄverkar historien mÀnniskor? Hur blir vi dem vi Àr? Den fristÄende curatorn Susanne Ewerlöf har valt tolv olika konstnÀrer som pÄ olika sÀtt undersöker och gestaltar dessa angelÀgna frÄgestÀllningar.

Redan innanför entrén blir man pÄtagligt pÄmind om aktualiteten. PÄ en video av Mykola Rydnyi ser man hur monumentala skulpturer rivs i Ukraina. OfrÄnkomligt hoppar tankarna blixtsnabbt till terrorarmén IS förstörelse av kulturminnen frÄn tiden före islam. Kommer IS att helt förstöra vÀrldsarvet, den antika ökenstaden Palmyra i Syrien?

Maktmissbruk och kampen för mĂ€nskliga rĂ€ttigheter har ofta lett till ond, brĂ„d död. Sascha Huber har gjort ett drygt 30-tal portrĂ€tt pĂ„ mĂ€nniskor som dödats. Hennes arbetsmetod Ă€r kongenial med temat. Via en kompressordriven hĂ€ftpistol har hon skjutit fast stiften till portrĂ€tten i stĂ€llet för att teckna pĂ„ vanligt sĂ€tt. Verket heter ”Shooting Stars.”

Designgruppen This is Sweden har pĂ„börjat ett stort vĂ€ggbaserat fotomontage. Publiken kan interagera och bygga vidare pĂ„ verket genom att formulera svar pĂ„ frĂ„gor om till exempel svenskhet och identitet. Gruppen finns ocksĂ„ representerad i Gamla Linköping liksom Inger Ihrmans panflöjter i ÖrtagĂ„rden.

Ytterligare tvÄ konstnÀrer agerar utanför konsthallen. PÄ Lilla torget har Elin Magnusson uppfört en talarstol i trÀ mittemot ett vakttorn. Friheten bevakas och kan beskjutas. Den tredje platsen Àr Stadsbiblioteket med en filmad performance av Sofia Hultin frÄn vernissagen.

Ett par andra videoverk finns ocksĂ„ i Passagen. Starkt intryck gör Mattias Åkessons filmning av en syrisk flyktingorkester i Sverige som spelar Beethovens 9:a ”An die Freunde” (Song of Joy). Men sina trummor och speciella strĂ€nginstrument spelar de oerhört snabbt och intensivt utifrĂ„n sin egen kulturella bakgrund.

Ja, det finns mycket att se, uppleva och reflektera kring denna intressanta och genomtÀnkta utstÀllning. Det verkar som om politik och skÀrande samhÀllsfrÄgor Äter tar plats pÄ olika konstscener.

Men det finns ocksĂ„ sedvanliga problem men den hĂ€r typen av mera konceptuella och intellektuella utstĂ€llningar. De krĂ€ver att besökarna tar sig tid att lĂ€sa texter och att konstpedagogiken Ă€r offensiv och generös. Man förstĂ„r inte alltid problemstĂ€llningarna enbart genom att titta sig omkring. UtstĂ€llningen tar sin tid. Å andra sidan ger den mycket i utbyte och fördjupning kring mĂ€nniskoblivandet. Historia och nutid Ă€r ögon, armar, hĂ€nder och minnen i samma kropp.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!