I skuggan av katastrofen

Norrköpings konstmuseum blickar både framåt och bakåt. Sedan en tid pågår "Next:Utopia" och i morgon öppnar nya utställningen "Dystopi".

Apokalypsen. Albrecht Düeres träsnitt skildrar den yttersta dagen.

Apokalypsen. Albrecht Düeres träsnitt skildrar den yttersta dagen.

Foto: Mats Arvidsson

Konst2016-10-29 06:00

Båda ingår i jubileet som markerar att det gått 70 år sedan arkitekten Kurt von Schmalensees museibyggnad vid Kristinaplatsen invigdes.

– Den nya utställningen utgår från den punkt man befann sig på 1946, säger intendenten Martin Sundberg som gjort nedslag i samlingarna för att hitta verk som kan illustrera några av de stämningar som var rådande ett år efter krigsslutet.

Centralt i utställningen hänger Carl Kylbergs färgglödande målning "Solnedgång vid havet". Dåvarande museichefen Aron Borelius berättar i sina memoarer hur verket under invigningen fick prins Carl att utropa: "Öh, det är en atombomb! Yttrandet speglar de associationer som var i omlopp efter bomberna över Hiroshima och Nagasaki.

– Kriget fanns i medvetandet 1946, säger Martin Sundberg och förklarar att utställningen återger hur synen på apokalypsen och dystopiska mekanismer förändrats under historien.

På väggarna finner man ett urval av Albrecht Dürers träsnittsvit "Apokalypsen" från 1511, som är konsthistoriens mest kända skildring av den yttersta dagen. Men man måste hålla reda på begreppen och i utställningskatalogen skriver Martin Sundberg att apokalypsen är en renande process. I dystopin har den avgörande förändringen redan skett, vilket präglar synen på framtiden.

– I den judisk-kristna traditionen har apokalypsen inneburit både slutet och början på något nytt, men det förändrades genom upplysningen på 1700-talet och dystopin är egentligen ett 1800-talsfenomen, förklarar han.

Utställningen omfattar också Jacques Callots "Krigets misär" som gavs ut 1633 och Francisco Goyas "Krigets fasor" som skildrar hemskheterna under spansk-franska kriget 1806-1814.

När nazisterna kom till makten 1933 gav svenska konstnärer som Sven X:et Erixon och Albert Amelin ut en porfölj grafiska blad under titeln "Humanitet". De tog tydlig ställning mot den tidens fascism och deras farhågor besannades, men de avfärdades av kritikerna som beskyllde dem för ytlighet och förkunnariver. Andra konstnärer på utställningen är Nils Wedel, Stig Borglind och Stig Åsberg, som uttryckte sig mer subtilt och återhållsamt.

Utställningen som visas till den 5 februari omfattar också ett antal filmer – bland annat Fritz Langs "Metropolis" som visas under fredagkvällen – författarbesök och samtal om några av de visade verken.

Atombomben. Martin Sunberg framför Carl Kylbergs "Solnedgång vid havet" som fick prins Carl att tänka på Hiroshima och Nagasaki när Konsmuseet invigdes 1946.
Atombomben. Martin Sunberg framför Carl Kylbergs "Solnedgång vid havet" som fick prins Carl att tänka på Hiroshima och Nagasaki när Konsmuseet invigdes 1946.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!