Skäggetorpsskolan har sedan flera år ett samarbete med Ung scen/öst där elever fungerar som referensgrupp under arbetet med teaterns föreställningar. Så var det även med ”Marken brinner” men stämningarna som uppstod vid ett tillfälle gjorde att skolan valde att avbryta samarbetet.
– När regissören arbetade med eleverna så uppstod situationer som inte var förenliga med vår värdegrund, läroplanen eller vårt demokratiska uppdrag. Lärarna upplevde att det blev för ensidigt, provokativt och antipolisiärt. Inom skolan vill vi försöka vara så objektiva som möjligt och visa flera perspektiv, men så gjorde man inte här, säger Kajsa Andersson, skolans rektor.
"Byggde en barriär"
Händelsen gjorde att ingen av skolans klasser såg den färdiga föreställningen.
– Vi tyckte att förutsättningarna för pjäsen var intressanta, men det blev för provokativt, säger Kajsa Andersson.
Hon poängterar att det nu inte finns någon schism mellan skolan och Ung scen/öst, och att man gärna fortsätter samarbetet.
Nader Ghaemi arbetar som stadsdelsutvecklare i Skäggetorp och han blev så besviken på ”Marken brinner” att han valde att lämna föreställningen efter en halvtimme.
– Jag kunde inte sitta och lyssna på provokationerna. Pjäsen byggde en barriär mellan ungdomar och myndigheterna. Jag säger inte att polisen alltid gör rätt, men de är människor som man kan föra en respektfull dialog med. Jag tror inte på aggression, jag tror på dialog, säger han.
Fanns det ingenting som var bra?
– Nej, faktiskt inte. Jag har jobbat mot rasism och diskriminering i flera år, och jag tycker inte att det är den dolda rasismens fel att pjäsen fick läggas ner. Det är föreställningens innehåll.
"Skylla på rasism"
Även Benjamin Imamovic, projektledare för allaktivitetshuset i Skäggetorp, valde att markera sitt missnöje mot föreställningen genom att lämna den efter en kvart.
– Skådespelarna och det konstnärliga säger jag ingenting om, liksom ambitionen att skapa diskussion. Men det gjordes på helt fel sätt. Att skylla på strukturell rasism när man nu får lägga ner pjäsen är inte alls bra.
Men man har ju hittat hakkors efter föreställningen?
– Jo, men det är den reaktion man får med en sån pjäs. Många ungdomar är inte heller vana vid att gå på teater, och det kunde Ung scen/öst inte hantera.
Corren har även pratat med lärare som känner sig orättvist anklagade av Ung scen/östs uttalanden om strukturell rasism i skolorna. De båda, som vill vara anonyma med hänsyn till sina elever, menar att ensemblen uppmanade publiken att vara aktiv och delaktig, men att den samtidigt var oförberedd på att ta hand om reaktionerna som uppstod.
70 tonåringar
Den ena av dem arbetar på den skola som polisanmälts för att någon klottrat hakkors på teatern. Det var även då som en penna ska ha kastats mot skådespelarna.
– Jag förstod först inte om det var en del av föreställningen. Jag uppfattade inte alls situationen som hotfull.
Läraren håller helt med om att hakkors är en hotfull symbol, men menar att det i sammanhanget närmast är löjeväckande att prata om strukturell rasism.
– Om det handlade om utbredd rasism på vår skola så skulle vi väl hitta hakkors där också, men det har vi inte gjort. När man tar upp ett kontroversiellt ämne så är det väl inte så konstigt att man ibland får en negativ reaktion när man har 70 tonåringar i en mörk rökig lokal. Om vi skulle lägga ner så fort vi fick det så skulle vi inte ha någon skolverksamhet i Sverige. Vi får hantera det istället.