Begränsa hur många cyklar som får hyras ut

Flera städer har infört restriktioner kring elsparkcyklar.

Det är snabb tillgång och spontan avstjälpning som är det attraktiva med elsparkcyklarna, påpekar insändarskribenten.

Det är snabb tillgång och spontan avstjälpning som är det attraktiva med elsparkcyklarna, påpekar insändarskribenten.

Foto: Ann-Charlotte Irhede

Insändare2021-08-31 14:15
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I Linköping vill kommunen gå fram den "mjuka vägen" genom överenskommelser med företagen, bland annat att de som parkerar på anvisade platser ska få viss rabatt. 

Det är sannolikt helt verkningslöst. Många av de som brukar elsparkcyklarna är antagligen helt ointresserade av detta. Det är snabb och spridd tillgång samt spontan avstjälpning som är det attraktiva. 

Om kommunen (i samverkan med andra) vill komma till rätta med "nedskräpningen" och trafikfarligheten finns ett antal effektiva sätt, exempelvis: 

1. Låt företagen registrera och betala betydande årliga belopp för cyklarna.

2. Ge polis i uppdrag att bötfälla dem som åker två på cyklarna.

3. Inför hjälmtvång.

4. Ge Dukaten i uppdrag att konfiskera felparkerade cyklar och låt företagen lösa ut dem.

5. Inför ett tak för hur många cyklar varje företag får hyra ut.

6. Inför regler i lokal ordningsstadga. 

Med sådana åtgärder kommer attraktiviteten för både företag (vinsten) och användare (bekvämligheten) att minska drastiskt. 

Därmed är problemet troligen löst. På köpet fås bättre trafikmiljö och folkhälsa. Frågan är bara om "företagskramarna" i stadshuset vill och vågar.