Tjänsten har redan fått ett visst genomslag. Den är utvecklad av blivande dataingenjörer vid Linköpings universitet och används på flera restauranger både på och utanför campus i Linköping och Norrköping. Enligt Kulipas undersökningar kan restaurangen öka sin försäljningsvolym genom att erbjuda konsumenterna förbeställning.
– Det har varit viktigt att allt blir rätt från början innan vi lanserade produkten. Nu har vi provat den i flera sammanhang och kan fokusera på utveckling av olika tilläggstjänster, säger Rickard Löfström, en av delägarna i företaget.
Slipper stå i kö
Han fortsätter:
– Vi märker att krögarna efterfrågar det här. Och för kunderna är det också praktiskt eftersom man slipper att stå i kö.
Tillsammans med företagets vd Erik Södermark och delägaren Erik Sjölander arbetar han allt mer med företaget, som nu har sina lokaler hos företagsinkubatorn Lead i Mjärdevi. Idén kom när de utvecklade ett system för fiket Baljan i Kårallen, dit en stor mängd studenter vänder sig på rasterna. Det skapar extrem köbildning – bara för en kopp kaffe.
– Sedan har vi fått en extra skjuts genom Innovationskontorett på LiU-området. De trodde på idén och peppade oss att gå vidare berättar Erik Södermark, Kulipas vd.
Meddelande i mobilen
Beställningen fungerar i flera olika situationer: Ska man hämta mat kan man beställa vi mobil eller dator och sedan välja att betala på plats eller i förväg. När maten är klar för avhämtning kommer ett meddelande i mobilen. Står man i kön kan man ta fram menyn och göra beställningen. Likaså om man sitter till bords. Det finns också funktioner för bordsbokning. Nu finns Kulipa på cirka 30 restauranger i Stockholm, Norrköping och Linköping. I sommar gjordes en testkörning under Tennisveckan i Båstad, på en av de restaurangerna där.
– Att beställa bord kan vara väldigt praktiskt på en restaurang där det rör sig mycket folk, som i Båstad, säger Rickard Löfström.
Mindre risk för fel
För krögarna betyder tjänsten att man kan fokusera på andra saker. Manh Hung på thairestaurangen Kina Thai i Ryd är väldigt nöjd med funktionen.
– Under tentaperioden är det helt galet mycket studenter som beställer mat. Då är det svårt att hinna med allt i restaurangen samtidigt som någon måste sitta i telefonen. Dessutom minskar risken att det blir fel beställning om gästerna själva gör valet på en meny på mobilen eller i datorn. En annan bra sak är att jag bara behöver uppdatera menyn på ett ställe, jag slipper göra samma sak på hemsidan som på Facebook och så vidare, säger Manh Hung.
ulrik. svedin@corren.se