Statlig tågsatsning vore klart lönsam

Ordet fritt2017-03-21 05:55
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på ”Höghastighetståg klarar inte kraven”, 15/3.

Andreas Bergström, Fores, menar att statens faktiska räntor och skatteintäkter inte påverkar en samhällsekonomisk kalkyl. Det stämmer inte. Om man förutsätter lånefinansiering och anpassar kalkylräntan till rådande ränteläge är höghastighetsbanor lönsamma enligt Trafikverkets kalkylmodell. Mot bakgrund av att statens långa realränta är 0,25 procent, är en kalkylränta på 1,5 procent rimlig.

Fores överdriver riskerna och därmed krav på högre kalkylränta. Järnväg är beprövad teknik, det råder kapacitetsbrist på stambanorna. Alternativ med mer kollektivtrafik på motorvägar är inte realistiskt, dessa är redan överbelastade i rusningstrafik inom storstadsområdena. Givet lånefinansiering och dagens låga ränteläge är en statlig investering i höghastighetsbanor robust lönsamt.

Michael Cocozza

Läs mer om