Pengar att spara borde gå att hitta

Arkivbild

Arkivbild

Foto: Jeppe Gustafsson

Insändare2018-03-27 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sofia Melander, Östgötatrafiken, och Göran Gunnarsson (C), Region Östergötland, svarar i Corren (21/3) på insändare angående önskemålen om gratis buss för pensionärer. De ställer frågan vem som ska betala för dessa ”gratisresor”. Var kan man hämta 32 miljoner för fria resor för pensionärer?

Läser man Trafikanalys statistik kostar kollektivtrafiken i Östergötland cirka 1,1 miljarder. Trafikeringskostnaderna låg 2012–2016 i snitt på 86,5 procent. Övriga kostnader var 14,5 procent. Inte mycket kan tyckas men övriga län exklusive Stockholm ligger i snitt på 8,5 procent. Östgötatrafiken ligger högt med 6 procentenheter högre jämfört med övriga län.

I snitt har övriga kostnader varit 165 miljoner. Kunde man reducera dessa till riksgenomsnittet, från 165 till 96 miljoner, skulle man kunna lägga 69 miljoner på annat, till exempel fria resor till pensionärer och ändå få 37 miljoner över.

Kommande fyra år kommer Östgötatrafiken att investera cirka 75 miljoner i ett nytt biljettsystem. Nuvarande system som är 10 år gammalt kostade 100 miljoner. 14 års kostnader för biljettsystem ligger således på 175 miljoner, det vill säga 12,5 miljoner årligen i utvecklingskostnader. Vad det kostar att driva framgår inte.

Lönekostnadsutvecklingen i Regionen har legat på cirka 6 procent i snitt de senaste åren. Regionstyrelsen och nämnderna har haft en lönekostnadsutveckling på tre gånger så mycket, 18 procent. Kanske finns det besparingar i Regionstyrelsen och nämnderna att hämta? Vårdpersonalen går på knäna så där ska vi inte spara – tvärtom.

Region Östergötland larmar om kris i vården trots att man under åren 2012–2016 har haft ett positivt resultat på i snitt 532 miljoner kronor årligen. Regionen tar in över 12 miljarder i skatt, cirka 40 000 kronor per skattebetalare i länet. Vi kanske ska ägna mer uppmärksamhet åt hur de pengarna används.

Region Östergötland vill ta marknadsandelar från biltrafiken. På landsbygden finns inte de ambitionerna. Där har man gett upp, hänvisar till egen bil och reducerar kollektivtrafiken mer och mer.

Mats Walldén