Svar på "För hög hastighet på Mjölbys gator", 17/8.
Tack för dina synpunkter, vi är eniga i mycket av det du skriver. Det går för fort på många gator och vägar. Tre aktörer delar huvudansvaret för trafiksäkerheten. Kommunen ansvarar som väghållare för att skapa ett transportsystem som är mer hållbart och trafiksäkert. Polismyndigheten ansvarar för övervakningen och trafikanterna ansvarar för hur de framför sina fordon eller för hur de rör sig till fots.
Ett hastighetssystem med 30, 40 och 60 km/tim är inte hela lösningen på trafiksäkerhetsfrågan. Medelhastigheten sjunker i samband med omskyltningen, men många trafikanter kör ändå för fort. Det finns i dag inga möjligheter för kommunen att besluta om automatisk kameraövervakning på vägnätet.
Den så kallade bashastigheten inom tättbebyggt område är fortfarande 50 km/tim, men det ligger ett förslag hos regeringen om att ändra den till 40 km/tim.
Trafiksäkerhetsfrågorna är högt prioriterade av tekniska nämnden. Vi har under mandatperioden antagit både ett trafiksäkerhetsprogram och en gång- och cykelplan för Mjölby kommun. Vi mäter hastigheter och fordonsmängder för att veta var ombyggnationer gör störst nytta. Vi gör årliga uppföljningar av olycksutvecklingen och om det finns extra utsatta platser. Varje år avsätts två miljoner av för trafiksäkerhetsarbetet. Utöver detta söker vi medfinansiering genom statsbidrag. I vårt trafiksäkerhetsarbete prioriteras gång- och cykelpassager, korsningar, gator där oskyddade trafikanter och bilister blandas samt drift av gång- och cykelbanor.
De senaste åren har vi genomfört trafiksäkerhetsåtgärder på bland annat Vetagatan, Burensköldsvägen och Prästgårdsliden i Mjölby, Borggatan och Idrottsvägen i Skänninge samt Magasinsvägen i Mantorp. Fyrvägskorsningen Järnvägsgatan-Smålandsvägen-Svarvaregatan i Mjölby har nyligen byggts om till cirkulationsplats. Vi har även byggt ut gång- och cykelbanor på bland annat Hargsvägen och Finnstugatan i Mjölby samt Mjölbygatan och Motalagatan i Skänninge.
Vi ska fortsätta att förbättra trafiksäkerheten i Mjölby kommun framöver med fler ombyggnationer. Vi behöver dock ständigt prioritera mellan olika platser och åtgärder. När vi genomför en åtgärd så är den alltid underbyggd med bland annat trafikmätningar och olycksstatistik. Detta för att de åtgärder vi genomför ska vara välmotiverade och för att vi ska få så mycket trafiksäkerhet som möjligt per investerad skattekrona.
Pelle Gustafsson
ordförande, tekniska nämnden, Mjölby kommun