Höghastighetståg värda att satsa på

Nya tåg. En realistisk kalkyl visar på lönsamhet för höghastighetståg, menar Michael Cocozza.

Nya tåg. En realistisk kalkyl visar på lönsamhet för höghastighetståg, menar Michael Cocozza.

Foto: Daniel Bennelid

Ordet fritt2017-03-11 05:55
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I ledaren 6/3 menar Christian Dahlgren med stöd av en ny Foresrapport att Ostlänken/ Götalandsbanan är en samhällsekonomiskt olönsam investering. Frågan om höghastighetsbanor för tåg är lönsamma eller inte beror på vilka förutsättningar man stoppar in i kalkylen. Trafikverket räknar med skattefinansiering, 3,5 procent kalkylränta samt inga positiva effekter på statens finanser av ökade skatteintäkter på grund av investeringen. Resultat av den kalkylen är att investeringen är olönsam.

Foresrapporten menar att kalkylräntan borde vara 6 procent, kalkylen blir då mycket olönsam.

Om man istället förutsätter statlig lånefinansiering, kalkylränta 1,5 procent (faktisk realränta för staten på 30 år är i dag cirka 0,25 procent) samt att staten får in skatteintäkter på grund av investeringen blir kalkylen samhällsekonomiskt lönsam.

Man kan notera att med Fores krav på 6 procent skulle det inte kunna byggas hyresbostäder i dag. Foresrapporten bygger på en rad ideologiskt konservativa premisser.

Höghastighetstågen är ett lönsamt projekt som är värt att satsa på. Ostlänken (Järna–Linköping) är en första etapp där man efter utvärdering kan besluta om man ska bygga vidare.

Michael Cocozza

Läs mer om