Halvhjärtad inbjudan från SJ

Tågresor. Punktligheten är sämre än man kunde önska, tycker skribenten.

Tågresor. Punktligheten är sämre än man kunde önska, tycker skribenten.

Foto: Åke Karlsson

Ordet fritt2018-02-09 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Lördag den 3/2 har Corren på sidan 5 en helsidesannons från SJ som bjuder in till att ”prata punktlighet” på Gyllentorget. Som påtalats av dagpendlaren Michael (Ordet fritt 30/1) är SJ:s punktlighet dålig.

Jag dagpendlar själv mellan bostad i Linköping och jobb i Stockholm, och tåget är sent flera gånger varje vecka. Förseningarna kan vara allt mellan fem minuter till flera timmar. Det är heller inte ovanligt med inställda avgångar. Ersättning från SJ för förseningar utgår däremot bara om de blir längre än 60 minuter. Det känns inte så kundvänligt med tanke på hur mycket ett årskort kostar och hur stora problem alla förseningar, också under 60 minuter, ställer till.

Genom att lägga möten 14.12 gör SJ det omöjligt för oss mest berörda och missnöjda kunder att framföra våra ”tankar om punktlighet” som annonsen kallar det. Vi är nämligen på jobbet då. Jag uppfattar inte SJ:s annons som att företaget på ett seriöst sätt månar om sina kunder genom dessa möten, tvärtom. Men vänta, lördag 10/2 kan jag tydligen komma till I-huset i Tornby. Då kommer jag. Och i tid, för dit kör jag bil.

Årskortsresenär