För hög hastighet på Mjölbys gator

Trafiksituationen är undermålig på flera håll i Mjölbys tätort, tycker skribenten.

Trafiksituationen är undermålig på flera håll i Mjölbys tätort, tycker skribenten.

Foto: Jeppe Gustafsson

Insändare2018-08-17 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Hastigheterna är för höga på Mjölbys gator och vägar. Kommunen och polisen måste kraftsamla och stärka hastighetsövervakningen i tätorten och arbeta mer intensivt med trafiksäkerhetshöjande insatser. I samband med att nya hastigheter införts har kommunen ändrat skyltningen. Att bara ändra skyltarna räcker inte för att bilister ska köra långsammare, man måste även ändra i trafikmiljön med hastighetsdämpande insatser.

Andra kommuner har redan konstaterat detta och satsar miljontals kronor på trafiksäkerhetshöjande åtgärder samtidigt som man sänker bashastigheten från 50 till 40. Man jobbar med förslag om att införa kommunala trafikövervakare som kan ta över de uppgifterna från polisen, vilket skapar nya jobbtillfällen. Dessutom pågår dialog med Trafikverket om att få sätta upp hastighetskameror på kommunala vägar. Vi vet att de är effektiva och betydligt mer ekonomiskt fördelaktiga jämfört med att bygga om gatumiljön.

Jag har inte kunnat hitta någon information om hur Mjölby kommun arbetar med trafiksäkerhetshöjande insatser. Trafiksäkerheten är huvudskälet till hastighetssänkning och är avgörande för vilka skador som drabbar oskyddade trafikanter.

Ta exempelvis sträckan från Mjölby centrum till Skogssjöbadet som är en badplats som är gratis. Många barn och ungdomar besöker Skogssjöbadet och går och cyklar utmed vägen. Här har inga åtgärder vidtagits i samband med att hastighetens sänks. Att man ändrat skyltningen har haft en näst intill obefintlig inverkan på körbeteende.

Tung trafik har byggts in i villaområdet Slomarp eftersom de flesta och framförallt tung trafik undviker virrvarret med små och smala rondeller vid Hulje. En stor del av trafiken går genom tätorten och bostadsområden från Mjölby centrum och fram till nedfarten till Skogssjön.

Trafiksäkerheten är obefintlig och höga farter hålls, boendemiljön för de som bor utmed vägen är skandalöst dålig. Vad gör kommunen för insatser här? Jag skulle vilja påstå att det här en av Mjölbys mest eftersatta vägsträckor.

Varför stifta lagar och förordningar som ingen följer? Och som ingen har någon som helst ambition att följa upp?

Sänkt hastighet skulle gå hand i hand med en utveckling där städernas förmåga att få människor att trivas blir allt viktigare för ekonomin. Sänkt hastighet kan öka försäljning och fastighetsvärden längs gatorna.

Om hastigheten sjunker minskar också bullret, vilket kan öppna för nya bostäder på platser som idag är alltför bullerstörda.

Men trots övertygande forskning och argument ligger det här i knät på Mjölby kommuns tjänstemän som en blöt filt sedan lång tid, frågor som lyfts gång på gång. Det duger faktiskt inte!

Gunnar Dahlberg

Läs mer om