Dra i nödbromsen

Regiontåg. Att rusta upp de lokala banorna vore klart förnuftigare än att satsa på höghastighetståg, menar Göran Bohlin.

Regiontåg. Att rusta upp de lokala banorna vore klart förnuftigare än att satsa på höghastighetståg, menar Göran Bohlin.

Foto: Peter Jigerström

Ordet fritt2017-03-10 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Christian Dahlgren har helt rätt – igen – angående höghastighetståg i Sverige (ledare 6/3). Det är både onödigt och ett ekonomiskt vansinne. Egentligen ganska märkligt att man rikspolitiskt fortsätter jobba och lobba för en sådan befängd idé som höghastighetståg i Sverige, ett land som inte har större befolkning än vad en storstad i Europa har.

Vilka är de personer som har så förfärligt bråttom att de måste åka i över 300 kilometer i timmen för att komma till jobbet? På sin höjd en handfull kostymnissar som väljer tåget ibland som ren omväxling till flyget. För den lilla målgruppen är våra rikspolitiker beredd beredda att lägga hundratals miljarder av våra gemensamma skattepengar. De trotsar väl underbyggda rapporter från mycket insatta specialister, bland andra trafikforskare från KTH. Även dåvarande finansministern Anders Borg sågade helt förslaget när det först kom upp och Anders Borgs argument var och är fortfarande att höghastighetståg i Sverige är onödigt och ekonomiskt vansinne.

Nödvändigt däremot är att rusta upp och dimensionera den nuvarande stambanan så att fler tåg ryms på banan och att tågen går och dessutom håller tiden. Då som först kan förtroendet för våra politiker långsamt återvända och stressen för pendlarna att man kanske blir försenad var och varannan dag både till jobbet och hem till familjen efter jobbet, börjar tona ned.

Samtidigt som dessa politiker är beredda att lägga ut dessa miljarder på löpande räkning till höghastighetståg så finns det inte pengar att rusta upp de lokala och regionala banorna i östra länsdelen. Viktiga mindre järnvägar som håller ihop hela området mellan Linköping och Kalmar och gör det möjligt för folk att bo på landet och pendla ganska långt. Jag tror det finns fler som pendlar mellan Hultsfred och Saab till exempel än det finns kostymnissar som vill åka fort med höghastighetståg. Man underskattar oss skattebetalare om man tror att vi nöjer oss med höghastighetståg när man kan rusta hela nätet med småbanor mellan Linköping, Västervik och Kalmar, till och med med högspänningsledningar för bara felräkningspengar från stolleprojektet höghastighetståg.

Det viktiga nu är att sansade politiker utan hybrisberusning kliver fram och försöker stoppa projektet höghastighetståg och samtidigt att några kloka regionala politiker (de lokala politikerna är på banan redan) kliver fram och verkligen kämpar för småbanorna i östra länsdelens upprustning och bevarande.

Göran Bohlin

Horn

Läs mer om