Är gratis buss verkligen dyrt?

Kollektivt. Skribenten tycker att pensionärer borde få åka gratis med bussen.

Kollektivt. Skribenten tycker att pensionärer borde få åka gratis med bussen.

Foto: Jeppe Gustafsson

Insändare2018-03-15 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Läste för en tid sedan i Corren att regionrådet Göran Gunnarsson (C) säger att det är för dyrt att låta pensionärer få åka gratis på Östgötatrafikens linjer. Gunnarsson är ordförande i trafiknämnden i Region Östergötland. Debatten har fortsatt i Corren.

Vad är för dyrt, Göran Gunnarsson? Låt oss anta att pensionärer skulle få åka gratis när det är lågtrafik och när bussarna ändå ska rulla. Då tror jag att många pensionärer skulle passa på att åka när det är gratis.

Det borde vara lätt att mäta intäktsbortfall med en före- och eftermätning. Som bekant har många framför allt äldre pensionärer en svag ekonomi och måste ta vara på de gratismöjligheter som finns. I Corren den 24 februari står det att var sjunde äldre riskerar fattigdom. Med fattigdom menas att man har en inkomst som är lägre än 60 procent av medianinkomsten.

En bussresa inom Linköpings stad kostar 17 kronor enkelresa för en person äldre än 65 år. Det blir 34 kronor tur och retur. En del pensionärer, främst yngre, har bil. Att ta sig in till centrum och parkera kostar i ett parkeringshus 14–15 kronor per timme och ute på Tornby är det gratis. Många räknar endast bensinpriset när de åker korta sträckor. Det är alltså billigare att ta bilen i stället för att ta bussen. Dessutom är det bekvämare. Ovanstående exempel kan troligen gälla inom andra områden i regionen.

Jag tycker att det är nonchalant mot oss seniorer/pensionärer att avfärda vår diskussion med att det är för dyrt. Visa oss kostnader såväl i kronor som i miljökostnader. Vi vill bli tagna på allvar. Vi är ändå drygt 20 procent av Sveriges befolkning.

Birgitta