Rattfylleriet måste stoppas

Sommartider medför att antalet alkoholpåverkade förare ökar. Kampen mot rattfylleri måste nu intensifieras, skriver Göran Sydhage, Motorförarnas Helnykterhetsförbund.

Foto: Jeppe Gustafsson

Debatt2015-07-24 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Alkohol- och drogpåverkade förare är en av de vanligaste anledningarna till allvarliga trafikolyckor. Höga hastigheter och körning utan bilbälte är andra orsaker. Varje timme beräknas 500 personer köra rattfulla i Sverige. Det motsvarar cirka 0,2 procent av den totala trafiken i Sverige. Det låter kanske inte så mycket, men denna lilla andel svarar för minst 20 procent av olyckor med dödlig utgång.

Rattfylleriproblemet speglar alkoholvanorna i samhället. Forskare på Karolinska Institutet rapporterar att försäljningen av lådvin är stor under sommarmånaderna medan flaskförsäljning av vin är större i december. De som köper lådvin inhandlar nästan dubbelt så mycket vin som flaskköparna. Nu är en riskperiod för rattfylleri och andelen rattfyllerister är ofta högre under sommaren. Det går inte att utesluta att detta konsumtionsmönster är orsaken till fler olyckor på grund av rattfylleri under juli och augusti.

Blåser man positivt i en nykterhetskontroll gör polisen ett så kallat bevisprov. Det har inte gjorts så få bevisprov i Sverige sedan 1963, trots att antalet bilar har ökat från 1,5 miljoner till 5 miljoner bilar sedan dess. Trots att vi kommit långt i kampen mot rattfylleriet skadas och dödas fortfarande alldeles för många. Under en 10-årsperiod skadas cirka 10 000 människor på grund av rattfylla i Sverige. Det är fler än vad som bor i kommunerna Ödeshög och Ydre tillsammans. Vi måste få ett stopp på detta.

För att minska rattfylleri krävs åtgärder. Vi i Motorförarnas Helnykterhetsförbund har förslag för mindre rattfylla på svenska vägar:

- Alla bilar ska på sikt ha alkolås.

- Polisen måste öka antalet nykterhetskontroller. Under de senaste 6 åren har antalet kontroller minskat med nästan en miljon.

- Polisen ska genomföra fler nykterhetskontroller på kvällar och nätter, då risken för olyckor på grund av rattfylla är som störst.

- Polisen ska genomföra fler nykterhetskontroller under sommaren, den årstid då risken för olyckor på grund av rattfylla är som störst.

- Inför lag mot eftersupning. Fortfarande är det möjligt att undgå straff genom att hävda så kallad eftersupning när en förare påträffas berusad efter en trafikolycka.

Vi vet att man inte får supa hur som helst utomhus i kommunen men efter vägen där trafiken rusar fram är det tydligen möjligt. I Norge har en sådan lag funnits länge och i Sverige finns ett färdigt lagförslag, men politikerna fegar som inte fattar beslut om en eftersupningslag.

Kampen mot rattfylleriet måste intensifieras i hela landet. Vi i MHF levererar konkreta förslag till myndigheter och politiker. Vi hoppas att det vi beskrivit ovan ska bli verklighet. Vårt motto är att ingen ska dö av rattfylleri.

Göran Sydhage

VD Motorförarnas Helnykterhetsförbund (MHF)

Läs mer om