I dag den 1 november hålls ett seminarium i Linköping med inriktning på de regionala järnvägarnas överlevnad och utveckling. För oss är den ett avstamp i att rädda banorna, utveckla förutsättningarna för både gods- och persontrafik och därmed öka tillväxtmöjligheterna i sydöstra Sverige.
Stångådalsbanan och Tjustbanan har potential att utvecklas för persontransporter i Kalmar län och södra Östergötland. De ska få fortsätta att transportera pendlare och turister, men också gods till och från näringslivet. Inte minst Södra har behov av en upprustning av Stångådalsbanan för att kunna transportera mer gods på sträckan Kalmar–Mönsterås Bruk samt för att få möjligheter att transportera skogsråvara från inlandet och norra Småland via Stångådalsbanan till Mönsterås.
Scania har behov av trygga järnvägstransporter från Oskarshamn och ut på stambanan. Näringslivet måste få tydliga besked om att samhället är berett att möta upp med hållbar infrastruktur när företagen satsar.
Vi tror på järnvägen ur miljösynpunkt. Vi tror på de regionala banorna ur arbetsmarknadssynpunkt, för att göra arbetsmarknadsregionerna större och för att främja företagande i hela Sverige. Arbetspendlingen över länsgränserna ska få bättre förutsättningar.
Det politiska arbetet med att säkra Stångådals- och Tjustbanorna har hamnat på efterkälken. Det påverkansarbete som den S-märkta länsledningen i Kalmar län borde ha gjort blev aldrig av och nu är det bråttom. Därför manar vi till samarbete över länsgränserna. Med våra gemensamma ansträngningar har vi en chans att faktiskt säkerställa banornas överlevnad. Tillsammans kan vi påverka den S-ledda regeringen att anslå pengar till våra regionala järnvägars upprustning och underhåll.
Den nationella transportplanen är just nu ute på remiss från Trafikverket. I den finns inte en enda krona dedikerad till Stångådals- och Tjustbanorna. Detta trots att regeringen säger sig vilja ställa om landet mot mer spårburen transport av både människor och gods. Stångådals- och Tjustbanorna skulle, med rätt upprustning, kunna förkorta både restider och transporttider mellan till exempel Kalmar och Linköping och avlasta stambanan.
Men remisstiden på Trafikverkets förslag till transportplan tar snart slut. Om en månad, närmare bestämt. Fram till dess hinner vi formera styrkorna. Vi hinner formulera motförslag och vi hinner komma fram med gemensamma, starka, lösningar. För vi vill inte att Stångådalsbanan och Tjustbanan ska försvinna. Det vill inte de 700 000 resenärer som åker på banorna varje år. Och det vill förhoppningsvis ingen annan heller.
För Centerpartiet
Muharrem Demirok
kommunalråd Linköping
Anders Ljung
gruppledare Kinda
Conny Tyrberg
kommunalråd Västervik
Lars Rosander
kommunalråd Hultsfred
Ingela Nilsson Nachtweij
oppositionsråd Vimmerby
Anders Johansson
kommunalråd Mönsterås
Stihna Johansson Evertsson
kommunalråd Högsby
Ingemar Einarsson
kommunalråd Kalmar
Anders Åkesson
riksdagsman Kalmar
Christer Jonsson
oppositionslandstingsråd Kalmar län
Leif Larsson
regionförbundet Kalmar län
Roland Åkesson
regionförbundet Kalmar län