Jag är oerhört tacksam och glad för hur musikhjälpen lyckats skapa engagemang genom att förmedla klimatutmaningarna och särskilt hur de fattigaste, mest utsatta, människorna kan drabbas och framför allt hur de kan få möjlighet till grundläggande skydd och förmåga att stå emot och komma tillbaka efter extremväder. Det har också varit fantastiskt att se hur linköpingsborna engagerat sig, i synnerhet universitetet studenter och gymnasieskolorna.
I en glädjefull kolumn i Corren 21 december föreslog kolumnisten Carina Glenning att Musikhjälpen skulle vidga sin musikrepertoar för i ökad utsträckning vända sig till 50-plusare, som är mer stadda i kassa än den unga målgruppen som P3 vänder sig till. Detta i syfte att få in mer pengar. Det är ett härligt uttryck för det engagemang som Musikhjälpen skapat.
Det vore suveränt med fler initiativ som Glenning föreslår, till exempel galor, som kan ta till vara generositeten bland andra åldersgrupper. Men jag vill påminna om att den främsta målsättningen för Musikhjälpen är att väcka engagemang bland unga.
Att vända sig mer till äldre, om än så penningstinna, riskerar att försvaga den viktiga roll som Musikhjälpen har för att öka förståelsen för utsatta i världen och tända hjärtan hos de yngre.
FN:s kontor för katastrofriskreducering menar att klimatrelaterade katastrofer i dag står för över 80 procent av alla katastrofhändelser och orsakar oerhört mycket mänskligt lidande. FN:s miljöorgan varnar det år 2030 kan krävas uppåt 150 miljarder US-dollar per år för klimatanpassning i utvecklingsländer, även om vi skulle lyckas begränsa den globala temperaturhöjningen till 2°C jämfört med förindustriell nivå. Men en av de stora utmaningarna för oss som forskar kring klimatfrågor är att de ofta blir så komplexa, abstrakta och därmed svåra att kommunicera. Det handlar om globala medeltemperaturer och massa faktorer som sammantaget påverkar klimatförändringen.
För att budskapet ska bli mer gripbart behöver vi åskådliggöra klimatförändringarna, betona lokala effekter och belysa konkreta åtgärder.
Musikhjälpen insats har därför varit ovärderlig för framtiden när vi ska fortsätta tackla klimatförändringarna. Förutom alla pengar som samlats in, som kommer göra en fantastisk skillnad för att öka tryggheten i många människors liv, så är musikhjälpen en enastående bildningsresa.
Som Musikhjälpen själva understryker: även om pengarna är enormt viktiga för att göra skillnaden, är det allra viktigaste det engagemang som skapas.
De över 31 miljoner insamlade kronorna är livsviktiga för många människor som kan öka sin motståndskraft mot extremväder, men de 268 000 engagemangen är grundläggande för det framtida klimatarbetet.
Den förståelse, inlevelse, värme och förändringsvilja som ungdomar visat under Musikhjälpens intensiva vecka, kan betyda enormt mycket för samhällsandan på sikt.
Det intensifierar hoppet om en kommande klimatomställning där vi inte bara fasar ut fossilsamhället utan också gör en monumental satsning på klimatanpassning och mänsklig utveckling för de mest sårbara i världen.