Dyra flygresor

Linköpings och Norrköpings skattebetalare subventionerar flyget med 63 miljoner per år. Att samla all trafik på Malmen skulle minska kostnaderna väsentligt, menar Lars-Erik Borg.

En av tre. Östergötland har onödigt många flygplatser, anser skribenten.

En av tre. Östergötland har onödigt många flygplatser, anser skribenten.

Foto: Andreas Schander

Debatt2015-11-20 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Undertecknarna av debattartikeln i Corren 17/11 har helt rätt i att regionen, det vill säga Östergötland, behöver en flygplats med internationell trafik.

När Rikard Wallman reser en tur och retur från Linköping City Airport, betalar Linköpings skattebetalare drygt 500 kronor av hans biljett. Det framgår varken av debattartikeln eller av Zenaida Hadzimahovics artikel 18/11.

För att få bedriva civil flygtrafik på Saabfältet betalar kommunen 38 miljoner per år i hyra för landningsbanan, fälthållning, flygledning och terminal till Saab AB. Saabs kostnad för detta var 2012 25 miljoner. God affär för Saab.

Östergötland har tre flygplatser godkända för civil trafik. Kungsängen i Norrköping, Saabfältet i Linköping och Malmen i Linköping. För närvarande är det bara Kungsängen som kan ta emot stora flygplan för 200 passagerare. Kungsängen ägs av Norrköpings kommun som subventionerar trafiken med 25 miljoner per år.

Skattebetalarna i Linköping och Norrköping betalar alltså 63 miljoner per år i flygsubventioner, för att Linköpings politiker inte kan komma överens med politikerna i Norrköping.

Tre flygplatser i Östergötland är två för många. Genom att samla all trafik till en flygplats, behövs sannolikt inga subventioner. Flera undersökningar har genom åren visat att den flygplats, man bör satsa på långsiktigt, är Malmen. Miljömässigt ligger Malmen inte perfekt, men väsentligt bättre än de andra fälten, där in- och utflygning västerut, ligger rakt över respektive stad.

Malmen är ägd av försvaret och är en av fyra kvarvarande flottiljflygplatser. Försvaret har på senare år investerat i långt över en miljard i nya hangarer och flygtjänstbyggnader.

Flygplatschefen på Malmen gjorde för några år sedan en utredning, som visade att all flygning på de tre flygplatserna, både militär och civil, ryms på Malmen. Däri är inräknat Saabs testflygningar.

Man måste bygga ut och bygga nytt på Malmen för civilflyget, men försvaret är intresserat av att dela kostnader. Försvaret behöver en så kallad logistikflygplats för alla utlandsflygningar.

Man kan ha en gemensam terminal. Denna terminal kan samtidigt bli en station för Götalandsbanan/Ostlänken. Eftersom det nu ser ut som om den skall passera vid E4 kan stationen med fördel läggas på Malmen. Vi, Arbetsgruppen för Moderna transporter, har visat Banverket/Trafikverket och kommunen hur det kan gå till.

Ingen verkar ha talat med Miljöpartiet. Vi har gjort det. Det är sant att Miljöpartiet vill lägga ner Saabfältet, eftersom man, som enda parti, inser att det på något längre sikt förhindrar Linköpings utveckling. Däremot vill partiet inte lägga ner civilflyget. Miljöpartiet vill att det flyttas till Malmen, även om Muharrem Demirok och Paul Lindvall påstår något annat.

Lars-Erik Borg

Arbetsgruppen för Moderna transporter