Replik på ”Rädda de regionala banorna” 1/11.
Framtiden för Stångådalsbanan är oviss. Den som följt debatten vet att Trafikverket i sitt förslag till nationell plan inte satsar en enda krona i upprustning.
Vid regionfullmäktige den 4 oktober behandlades en motion från Kristdemokraterna där vi föreslog att Stångådalsbanan ska prioriteras och att Region Östergötland, tillsammans med Kalmar län och berörda kommuner, måste agera kraftfullt mot Trafikverket i syfte att säkra pengar till upprustning. Det borde ha varit en lätt sak att bifalla men istället möttes vi av starkt motstånd från majoriteten, inte minst från Centerpartiets främsta företrädare tillika ordförande i trafik- och samhällsplaneringsnämnden. Därför är det nu glädjande att läsa debattartikeln ”Rädda de regionala banorna” undertecknat av 12 centerpartister i både Östergötland och Kalmar län, där man visar att man förstått att banan är viktig för vår gemensamma regionala utveckling.
Samma dag som artikeln publicerades arrangerades en tågkonferens i Linköping av Infrastrukturkansliet. Där framkom att Kalmar län är villiga att skjuta till cirka 1 miljard av egna pengar för att få Trafikverkets uppmärksamhet. I Region Östergötland kunde vi inte ens få bifall till en inriktning om att prioritera banan med ord. Kristdemokraterna undrar nu om de Centerpartister som skrivit artikeln äntligen kan få sin företrädare i Region Östergötland med på tåget.
Att rusta Stångådalsbanan främjar den regionala tillväxten. Med kortare restid och tätare tågtrafik skapas ett större geografiskt område där man kan pendla för jobb och studier.
Trafikverkets förslag är inte hugget i sten och det finns fortfarande chans att påverka. Vi bjuder in Centern i Region Östergötland att slå följe med oss och de 12 centerpartisterna, för att tillsammans arbeta för att säkra en upprustning av Stångådalsbanan.
Per Larsson
oppositionsråd Region Östergötland (KD)
Lena Käcker Johansson
ledamot regionfullmäktige (KD)