Andelen kvinnliga lärare ökar

Arbetet för ökad jämställdhet har burit frukt, skriver Helen Dannetun, rektor, Linköpings universitet.

Debatt2016-10-10 09:54
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik på "Kvinnor försvinner längs akademiska vägen", 30/9.

SULF:s förbundsordförande Mats Ericson och Elisabeth Larsen Cederström, SULF:s ordförande vid LiU, sätter i fingret på en mycket viktig och angelägen fråga, nämligen jämställdheten inom akademin.

En läraranställning är en statlig anställning och en rad lagar, förordningar samt Linköpings universitets anställningsordning styr rekryteringsarbetet. Det som SULF föreslår i sin första punkt när det gäller anställningsprocessen är de facto precis det som görs. LiU har under en rad år arbetat med att utveckla en rekryteringsprocess som är tydlig, transparent och rättssäker.

Andra punkten som SULF lyfter handlar om tid för forskning i tjänsten för alla universitetslärare. Detta är ett önskvärt läge men som lärosäten ges vi mycket olika förutsättningar. För LiU:s del är forskningsanslaget betydligt lägre än de äldre lärosätenas anslag. Detta kompenseras dock förtjänstfullt av LiU:s forskare som är mycket framgångsrika när det gäller att erhålla medel från externa forskningsfinansiärer. Med den medfinansiering som krävs av finansiärerna har LiU begränsade möjligheter att fördela forskningsmedel, generellt till alla – och alltid. Här gör dock fakulteterna sitt allra bästa för att över tid skapa förutsättningar för forskning för alla ämnesområden. Ett ökat basanslag från staten skulle avsevärt förbättra vår möjlighet till en bredare fördelning.

Ökad andel kvinnliga professorer är SULF:s tredje punkt och uppmaning till LiU. Här kan vi konstatera att det strategiska och långsiktiga arbete som bedrivits kring jämställhet och lika villkor – på universitetslednings-, fakultets- och institutionsnivå har burit frukt. Inom det akademiska karriärsystemet ökar andel kvinnor på alla nivåer. Idag ligger fördelningen av män och kvinnor inom intervallet 40–60 procent inom alla lärarkategorier utom när det gäller just professorsnivån. Men det fyller på underifrån och vi kommer nogsamt att följa utvecklingen framöver.

Helen Dannetun

rektor Linköpings universitet

Läs mer om